Dostęp alternatywny
Informacje podstawowe
- Dostęp alternatywny 1 w Urzędzie Gminy Ładzice dotyczy zapewniania dostępu alternatywnego osobom ze szczególnymi potrzebami.
- Osoba ze szczególnymi potrzebami to osoba, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki, aby przezwyciężyć bariery, by uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami 2.
- Osoby ze szczególnymi potrzebami to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami, ale również osoby starsze, kobiety w ciąży, osoby z dziećmi, osoby z większym bagażem lub poszkodowane w wypadkach.
- Jeżeli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami, a Urząd nie jest w stanie zapewnić Ci dostępności, to jest zobowiązany zapewnić dostęp alternatywny. Brak dostępności, o którym mowa może być spowodowany jedynie względami technicznymi lub prawnymi.
- Dostęp alternatywny polega w szczególności na:
- zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby,
- zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia technicznego, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii,
- wprowadzeniu takiej organizacji Urzędu, która umożliwi realizację potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w niezbędnym zakresie dla tych osób.
- Jeżeli Urząd nie jest w stanie zapewnić Ci dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej, powinien umożliwić Ci kontakt:
- telefoniczny,
- korespondencyjny,
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
- za pomocą tłumacza języka migowego,
- za pomocą tłumacza-przewodnika.3
- W przypadku, gdy jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami i chcesz skorzystać z usług Urzędu Gminy Ładzice, powinieneś w pierwszej kolejności skontaktować się z pracownikiem Referatu Organizacyjnego Urzędu Gminy:
- telefonicznie +48 44 684 08 95, (fax) +48 44 684 08 22,
- drogą pocztową ul. Wyzwolenia 36, 97-561 Ładzice,
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej pod adresem:
- gmina@ladzice.pl,
- dostepni@ladzice.pl
- korzystając ze skrzynki EPUAP dostępnej pod adresem:
- /tw07lui13x/skrytka
- korzystając ze skrzynek na dokumenty, umieszczonych przy wejściach do budynku Urzędu,
- lub poprzez kontakt osobisty ( np. Twój opiekun, sąsiad, członek rodziny mogą zgłosić taką potrzebę na miejscu w Urzędzie).
- Tą samą drogą można złożyć wniosek o zapewnienie dostępności. Wzór wniosku znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej www.bip.ladzice.pl oraz na stronie internetowej Gminy Ładzice https://ladzice.pl w zakładce DOSTĘPNOŚĆ / FORMULARZE.
- Pracownik Urzędu Gminy skontaktuje się z Tobą, aby ustalić sposób oraz dogodny termin załatwienia sprawy.
- Osobą odpowiedzialną za organizację dostępu alternatywnego w Urzędzie Gminy Ładzice jest Pani Karolina Kotlińska, adres e-mail karolina.kotlinska@ladzice.pl, tel. 44 684 08 95; (fax) 44 684 08 22.
- Koordynatorem ds. dostępności w Urzędzie Gminy Ładzice jest:
- Pani Karolina Kotlińska, adres e-mail karolina.kotlinska@ladzice.pl, tel. 44 684 08 95; (fax) 44 684 08 22;
- Jeśli złożyłeś wniosek o zapewnienie dostępności do podmiotu publicznego, a podmiot ten dostępności nie zapewnił lub nie zapewnił Ci dostępu alternatywnego, to masz prawo złożyć skargę na brak dostępności. Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, masz 30 dni na złożenie skargi od daty upływu terminu na zapewnienie dostępności przez organ na złożony uprzednio przez Ciebie został złożony wniosek o zapewnienie dostępności.
- Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami - rozpatrywanie skarg na brak dostępności podmiotów publicznych należy do zadań Prezesa Zarządu PFRON. Skargi powinny być składane do Oddziałów PFRON, właściwych terytorialnie dla podmiotów publicznych.
- Opis postępowania skargowego wraz z formularzem, przygotowanym przez PEFRON znajduje się na stronie interentowej https://dostepnosc.pfron.org.pl/
Dostęp alternatywny do treści cyfrowych
- Jeżeli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami, w przypadku problemów z dostępnością cyfrową strony lub aplikacji mobilnej skontaktuj się z Urzędem Gminy:
- telefonicznie 44 684 08 95, (fax) 44 684 08 22,
- drogą pocztową ul. Wyzwolenia 36, 97-561 Ładzice,
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej pod adresem:
- gmina@ladzice.pl
- dostepni@ladzice.pl
- korzystając ze skrzynki EPUAP dostępnej pod adresem:
- /tw07lui13x/skrytka
- korzystając ze skrzynek na dokumenty, umieszczonych przy wejściach do budynku Urzędu,
- lub poprzez kontakt osobisty ( np. Twój opiekun, sąsiad, członek rodziny mogą zgłosić taką potrzebę na miejscu w Urzędzie).
- Tą samą drogą możesz złożyć wniosek o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
- Możesz zażądać udostępnienia informacji zamieszczonych na stronach internetowych w formach alternatywnych, na przykład poprzez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać:
- Twoje dane,
- skazanie, o którą stronę internetową, aplikację mobilną lub dokument chodzi,
- sposób kontaktu z Tobą,
- formę, w jakiej powinna zostać przekazana niedostępna treść.
- Urząd zrealizuje żądanie niezwłocznie i nie później niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, Urząd niezwłocznie poinformuje Cię o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące.
Dostęp alternatywny w zakresie informacyjno – komunikacyjnym
- Jeżeli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami, w przypadku problemów z dostępnością informacyjno - komunikacyjną skontaktuj się z Urzędem Gminy:
- telefonicznie 44 684 08 95, (fax) 44 684 08 22,
- drogą pocztową ul. Wyzwolenia 36, 97-561 Ładzice,
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej pod adresem:
- gmina@ladzice.pl
- dostepni@ladzice.pl
- korzystając ze skrzynki EPUAP dostępnej pod adresem:
- /tw07lui13x/skrytka
- korzystając ze skrzynek na dokumenty, umieszczonych przy wejściach do budynku Urzędu,
- lub poprzez kontakt osobisty ( np. Twój opiekun, sąsiad, członek rodziny mogą zgłosić taką potrzebę na miejscu w Urzędzie).
- Urząd nie zapewnia obsługi poprzez SMS, MMS, komunikatory internetowe oraz komunikację audiowizualną.
- W Urzędzie nie ma dostępu do usługi tłumacza on-line polskiego języka migowego. Jeśli chcesz skorzystać z usługi tłumacza polskiego języka migowego (lub innego tłumacza), zgłoś to w Urzędzie za pośrednictwem właściwego wniosku. Wzór wniosku znajdziesz w Biuletynie Informacji Publicznej www.bip.ladzice.pl oraz na stronie internetowej Gminy Ładzice www.ladzice.pl w zakładce DOSTĘPNOŚĆ / FORMULARZE.
- Wniosek o zapewnienie usługi tłumacza polskiego języka migowego(lub innego) powinieneś/powinnaś złożyć:
- co najmniej na 3 dni robocze przed Twoją wizytą w Urzędzie z wyłączeniem sytuacji nagłych,
- w formie określonej przez Urząd (patrz: Załącznik nr 1), w sposób zapewniający Ci dostępność.
- Gdy dokonasz zgłoszenia Urząd jest zobowiązany zapewnić Ci usługę tłumacza w terminie wyznaczonym lub uzgodnionym z Tobą. Jeżeli Urząd nie ma możliwości zapewnienia usługi tłumacza, wówczas:
- zawiadamia Cię o tym i uzasadnia ten fakt,
- wyznacza możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazuje inną formę realizacji usługi.4
- W Biuletynie Informacji Publicznej www.bip.ladzice.pl oraz na stronie internetowej Gminy Ładzice https://ladzice.pl. w zakładce DOSTĘPNOŚĆ / FORMULARZE zamieszczony jest wzór wniosku o zapewnienie tłumacza PJM (polskiego języka migowego), SJM (systemu językowo-migowego) oraz SKOGN (sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych). Wzór wniosku napisany jest w języku prostym.
- Wniosek możesz złożyć osobiście lub w inny sposób określony w punkcie 1.
- Budynek wyposażony jest w pętlę indukcyjną, jednak nie posiada pozostałych urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących ( systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia).5
- Jeżeli jesteś osobą słabosłyszącą, swoją sprawę będziesz mógł/mogła załatwić w wyciszonym pomieszczeniu znajdującym się na parterze budynku.
- Jeśli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami możesz zwrócić się do Urzędu z prośbą o udostępnienie wniosków w formie dla Ciebie dostępnej (alfabet Braille’a, druk powiększony, dokument w formie elektronicznej).
- Jeśli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami możesz również przyjść do urzędu z własnym tłumaczem lub własnym urządzeniem, które ułatwią Ci załatwienie sprawy.
Dostęp alternatywny w zakresie architektonicznym
- Jeżeli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami, w przypadku problemów z dostępnością architektoniczną skontaktuj się z Urzędem Gminy:
- telefonicznie 44 684 08 95, (fax) 44 684 08 22,
- drogą pocztową ul. Wyzwolenia 36, 97-561 Ładzice,
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej pod adresem:
- gmina@ladzice.pl
- dostepni@ladzice.pl
- korzystając ze skrzynki EPUAP dostępnej pod adresem:
- /tw07lui13x/skrytka
- korzystając ze skrzynek na dokumenty, umieszczonych przy wejściach do budynku Urzędu,
- lub poprzez kontakt osobisty ( np. Twój opiekun, sąsiad, członek rodziny mogą zgłosić taką potrzebę na miejscu w Urzędzie).
- Budynek Urzędu Gminy Ładzice ul. Wyzwolenia 36, 97-561 Ładzice znajduje się w bliskiej odległości od dwóch przystanków autobusowych obsługiwanych przez autobusy EKSPRESS BUS Sp. z o. o. ul. T. Bairda 56/4 , 05-825 Grodzisk Mazowiecki.
- Rozkład jazdy znajduje się na stronie firmy EKSPRESS BUS Sp. z o. o. pod adresem https://ekspress-bus.pl/rozklad-jazdy/
- Urząd Gminy dysponuje własnym parkingiem, na parkingu są wyznaczone miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.
- Budynek posiada dwa wejścia. Wejście główne znajduje się przy ulicy Wyzwolenia. Przed wejściem znajdują się trzy schody, przy których brak jest platformy i pochylni. Obok drzwi zainstalowano dzwonek. Wewnątrz budynku na wprost drzwi wejściowych znajduje się podświetlana tablica informacyjna, na której znajdują się nazwy poszczególnych referatów oraz samodzielnych stanowisk pracy wraz z numerami pokoi. Interesanci mogą skorzystać również z wejścia bocznego, usytuowanego przy ulicy Ogrodowej.
- Budynek posiada dwie kondygnacje: parter oraz I piętro. Schody wewnętrzne, prowadzące na wyższą kondygnację budynku wyposażone są w poręcze, które nie tylko pomagają utrzymać stabilność, ale również stanowią wsparcie oraz wskazówkę dotyczącą kierunku ruchu. Budynek urzędu nie jest wyposażony w windę.
- Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami, które mają trudności z dostaniem się na wyższą kondygnację budynku (np. osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby poruszające się na wózku) odbywa się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Ładzice usytuowanej obok drzwi wejściowych, znajdujących się przy ulicy Wyzwolenia. Wejście do sali konferencyjnej posiada podjazd o niskim stopniu nachylenia. Drzwi wejściowe nie posiadają progu. Wewnątrz budynku zapewnione są miejsca do odpoczynku. Na wprost drzwi wejściowych znajduje się toaleta, która nie jest dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami.
- W przypadku, gdy osoba ze szczególnymi potrzebami skorzysta z wejścia do urzędu, znajdującego się przy ulicy Wyzwolenia, ale ma trudności z pokonaniem schodów, prowadzących na wyższą kondygnację budynku, może powiadomić pracownika sekretariatu o swoim przybyciu w następujący sposób:
- dzwoniąc pod jeden ze wskazanych numerów 44 684 08 95, (fax) 44 684 08 22,
- używając dzwonka znajdującego się przy drzwiach wejściowych,
- prosząc o pomoc pracownika wykonującego obowiązki w pokoju nr 1, znajdującym się na parterze budynku Urzędu.
Pracownik sekretariatu udaje się na parter, w celu ustalenia przedmiotu sprawy, a następnie zawiadamia odpowiednią merytorycznie komórkę Urzędu o konieczności obsłużenia osoby ze szczególnymi potrzebami bez zbędnej zwłoki. Obsługa klienta odbywa się w pokoju nr 1, znajdującym się na parterze budynku lub w sali konferencyjnej. W oczekiwaniu na pracownika, osoba może skorzystać z miejsc do odpoczynku, usytuowanych w bliskiej odległości od drzwi wejściowych. Po załatwieniu sprawy, pracownik Urzędu służy pomocą klientowi w opuszczeniu budynku.
Jeżeli osoba ze szczególnymi potrzebami chce złożyć dokumenty w Urzędzie Gminy, ale nie ma potrzeby powiadamiania o swoim przybyciu pracownika sekretariatu, może umieścić je w skrzynce, znajdującej się wewnątrz budynku, obok drzwi wejściowych. Pracownik sekretariatu na bieżąco kontroluje jej zawartość.
W przypadku, gdy osoba ze szczególnymi potrzebami skorzysta z wejścia do urzędu, znajdującego się przy ulicy Ogrodowej, ale ma trudności z pokonaniem schodów, prowadzących na wyższą kondygnację budynku, może powiadomić pracownika sekretariatu o swoim przybyciu w następujący sposób:
- dzwoniąc pod jeden ze wskazanych numerów 44 684 08 95, (fax) 44 684 08 22,
- używając dzwonka znajdującego się przy drzwiach wejściowych,
- prosząc o pomoc pracownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej znajdującego się na parterze budynku.
Pracownik sekretariatu udaje się na parter, w celu ustalenia przedmiotu sprawy, a następnie zawiadamia odpowiednią merytorycznie komórkę Urzędu o konieczności obsłużenia osoby ze szczególnymi potrzebami, bez zbędnej zwłoki. Obsługa klienta odbywa się w holu budynku, znajdującym się na parterze. Stanowisko obsługi zaopatrzone jest w stolik oraz miejsce do odpoczynku. Po załatwieniu sprawy, pracownik Urzędu służy pomocą klientowi w opuszczeniu budynku.
Jeżeli osoba ze szczególnymi potrzebami chce złożyć dokumenty w Urzędzie Gminy, ale nie ma potrzeby powiadamiania o swoim przybyciu pracownika sekretariatu, może umieścić je w skrzynce, znajdującej się wewnątrz budynku, obok drzwi wejściowych. Pracownik sekretariatu na bieżąco kontroluje jej zawartość.
Do budynku urzędu można wejść z psem asystującym lub psem przewodnikiem.
Przypis
1Zgodnie z art. 7 ustawy w dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
2Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
3Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
4Zgodnie z art.11 i 12 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się.
5Urząd ma obowiązek zainstalowania pętli indukcyjnej lub systemu FM na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Lp. | Rodzaj zmiany | article-history-date-create | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|